برگزاری نشست مطبوعاتی ریاست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اصحاب رسانه در دومین روز از هفته سلامت

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۰۹:۱۱ کد : ۳۵۲۰ اخبار ۲
تعداد بازدید:۱۷۷۶
برگزاری نشست مطبوعاتی ریاست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اصحاب رسانه در دومین روز از هفته سلامت
برگزاری نشست مطبوعاتی ریاست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اصحاب رسانه در دومین روز از هفته سلامت

دکتر قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی در نشست خود با اصحاب رسانه و در جمع خبرنگاران خبرگزاری‌ها در تشریح عملکرد دانشگاه در سال ۹۶ و طرح تحول نظام سلامت گفت: ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و هفته سلامت به دست اندرکاران و حاضرین نشست، سازمان جهانی بهداشت در راستای تأمین سلامت و حساس سازی کشورها با توجه به نیاز روز جوامع شعاری را انتخاب می‌کنند و امسال شعار پوشش همگانی سلامت برای همه و در همه جا انتخاب شده است.

دکتر اخوان اکبری با تاکید برمشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد و حاکمیتی در توسعه پایدار با محوریت انسان سالم افزود: از اهدافی که در هفته سلامت مد نظر قرار می‌گیرد فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص اهداف سلامت و بهبود فرهنگ و سواد سلامت می‌باشد و ما باید فرهنگ سلامت را در بین مردم ارتقا دهیم و به عبارتی روش صحیح زندگی را در بین مردم ترویج کنیم.

وی ادامه داد: تبیین اهمیت سلامت در برقراری توسعه پایدار و شعار انسان سالم و جلب حمایت سیاستگذاران و مدیران ارشد جهت پشتیبانی از برنامه‌های سلامت در چند سال اخیر در سیاست گذاری‌های کشور مطرح و توجه خاصی به مقوله سلامت شده و دولت تدبیر و امید نیز در راستای و تحقق این اهداف تلاش می‌نماید.

رئیس دانشگاه جلب مشارکت‌های سازمان‌های غیر دولتی و مردم نهاد و همکاری‌های بین بخشی و دستگاه‌های مرتبط با سلامت مردم را موفقیت در امر سلامت دانست و تاکید کرد: وزارت بهداشت در امر سلامت مردم ۲۵ % دخیل است و مقوله سلامت چند وجهی است و ۷۵ درصد عوامل مؤثر در تأمین سلامت در اختیار خود مردم، افراد حقیقی، حقوقی، نهادهای حاکمیتی و نهادهای مردمی قرار دارد.

دکتر اخوان اکبری ضمن تشریح روز شمار و عناوین، به برنامه‌های اجرایی در هفته سلامت اشاره نمود و گفت:

- اجرای برنامه‌های مشارکتی بین بخشی با دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است

- برپایی چادرها و ایستگاه‌های سلامت در مقابل مصلای شهرستان‌ها برای تست قند خون و فشار خون

- اطلاع‌رسانی و حساس سازی مردم در خصوص اهمیت سلامت از طریق صدا و سیما و رسانه محلی

-اجرای جشن مراسم سلامت در مدارس استان که روز شنبه در مدرسه امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد و از فعالان و مربیان بهداشت و سفیران سلامت مدرسه تجلیل به عمل آمد.

- برگزاری مسابقه در مرکز صدا و سیمای اردبیل طرح سوال در برنامه‌ها مرتبط با سلامت و شعار سال

- نشست خبری با اصحاب رسانه جراید و مطبوعات و خبرگزاری‌ها برای تعامل بیشتر در امر اطلاع رسانی

- پیاده روی دور دریاچه شورابیل با همکاری اداره کل تربیت بدنی و دانشگاه

- دیدار کارکنان، اساتید اعضای هیأت علمی با امام جمعه اردبیل

- برگزاری نمایشگاه سلامت در سالن خطایی اردبیل روز چهارشنبه تا جمعه

و حضور در مراسم نماز جمعه اردبیل تشریح اهداف هفته سلامت قبل از خطبه نماز جمعه

درادامه این نشست رئیس دانشگاه از برگزاری مجمع سلامت استان در روز پنجشنبه هفته گذشته خبر داد و گفت: مجمع سلامت استان به دنبال تشکیل مجمع سلامت ملی در اسفند ماه ۹۵ به دستور رئیس جمهور محترم شکل گرفته و مجمع سلامت استان برای تدوین سند جامع سلامت استان و ترسیم چشم انداز سلامت و در نهایت اجتماعی کردن امر مهم سلامت به ریاست استاندار و حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اداری استان، خیرین، سازمان‌های مردم نهاد، مسئولین و با حضور میهمان ویژه قائم مقام معاونت اجتماعی وزارت بهداشت آقای دکتر فرشاد برگزار گردید.

دکترقدرت اخوان اکبری با تشریح عملکرد و تبیین طرح تحول نظام سلامت و دست آورده‌های آن در استان عنوان کرد: حوزه درمان سالانه پاسخگوی بیش از یک میلیون نفر مراجعه کننده می‌باشد و سالانه بیش از ۱۲۰ هزار نفر بیمار در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه بستری شده و بیش از ۸۵۰ هزار نفر به ۱۸۸ کلینیک تخصصی دانشگاه مراجعه داشته و خدمات پزشکی دریافت کرده‌اند.

وی به آمار اورژانس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اورژانس پیش بیمارستانی در قالب ۵۳ پایگاه ۲۳ پایگاه شهری و ۲۹ پایگاه جاده‌ای فعالیت می‌کنند و بیش از ۴۰ هزار مأموریت توسط اورژانس ۱۱۵ در سال ۹۶ انجام شده و میانگین رسیدن بر بالین بیمار در مأموریت‌های شهری ۶ دقیقه در مأموریت‌های جاده‌ای ۱۲۲ دقیقه می‌باشد که از میانگین کشوری پایین‌تر می‌باشد و همچنین آمبولانس‌های فوریت‌های پزشکی استان طی ۵ سال گذشته از ۵۷ دستگاه به ۸۹ دستگاه رسیده و افزایش پیدا کرده است ضمناً در برنامه ششم توسعه راه اندازی پایگاه اورژانس شهری جدید در دست کار بوده و هشت پایگاه جاده‌ای برای استان اردبیل پیش بینی شد است.

دکتر اخوان اکبری از افتتاح ۱۵ پروژه بهداشتی و درمانی در استان با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان خبر داد و اضافه کرد: دو مرکز رادیوتراپی دربخش خصوصی ودولتی فعال هستند و برای تجهیز بخش رادیوتراپی بیمارستان امام بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان هزینه شده است. دو مرکز آنژیوگرافی یک مورد در بخش خصوصی و یک مرکز در بخش دولتی، چهار مرکز ام آر آی (خصوصی و دولتی) همچنین ۸ مرکز سی تی اسکن ۶ مرکز در بخش دولتی و دو مرکز در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه تصریح کرد و گفت: تعداد تخت‌های فعال در سطح استان ۱۸۷۲ بوده و از ۱۴۰۰ تخت در دو سال اخیر به ۱۸۷۲ افزایش پیدا کرده است وتا ۱۵۰۰ تخت در سال آتی می‌توانیم افزایش داشته باشیم در سال گذشته بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر، بیمارستان نمین با افزایش ۲۰ تخت توسعه پیدا کرد. بلوک‌های زایمانی در اردبیل و شهرستان‌ها، با ۹ تخت ال دی آر اردبیل ۴ تخته، ال دی آر مشکین شهر، چهار تخت خلخال ۲ تخت، گرمی و بیله سوار هر کدام دو تخت راه اندازی شده است.

وی در ادمه افتتاح‌های سال گذشته گفت: سال گذشته شاهد افتتاح اتاق عمل مغز و اعصاب در مشکین شهر، توسعه بخش‌های ان آی سی یو در بیمارستان بوعلی، مرکز درمان ناباروری در دانشگاه، مرکز تحقیقات گوارش و سرطان دانشگاه، مرکز تحقیقات سرطان و شیمی درمانی در پارس آباد و در اردبیل مرکز شیمی درمانی و رادیوتراپی بودیم.

رئیس دانشگاه همچنین به پروژه‌های قابل افتتاح در سال آتی اشاره کرده وگفت: افتتاح بیمارستان امام رضا (ع) با ۱۰۸ تخت، بیمارستان شهدای پارس آباد با ۱۴۸ تخت امسال تا هفته دولت، بهره برداری خواهند شد. مرکز سوانح و سوختگی ترومای اردبیل با ۱۰۰ تخت در صورت تأمین بودجه و اعتبار پروژه اورژانس بیمارستان امام خمینی با ۷۵ تخت تحت نظر و ۳۴ تخت بستری و هشت تخت ویژه، تبدیل بخش اورژانس بیمارستان ولیعصر مشکین به بخش بستری با افزایش ۳۰ تخت و توسعه بیمارستان مشکین‌شهر با ۹۴ تخت، بیمارستان معوض فاطمی اردبیل و بیمارستان خیر بزرگوار آقای نجف زاده با ۲۵۸ تخت پروژه‌هایی هستند که در سالهای آتی ظرفیت بهره‌برداری و افتتاح خواهند داشت. و نیز از مهم‌ترین پروژه‌های که در سال‌های آینده مورد بهره‌برداری و افتتاح قرار خواهد گرفت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی اردبیل در محل سایت دانشگاه به مساحت ۱۴ هکتار خواهد بود که اقداماتی در خصوص پیگیری اخذ مجوز و شروع احداث و تأیید نهایی پروژه اخذ شده است، مطالعات امکان سنجی انجام شده، مورد تایید نهایی وزارت بهداشت رسیده، جهت تأیید واخذ بودجه به سازمان برنامه بودجه ارسال شده است.

گفتنی است در پایان نشست، رئیس دانشگاه و معاونین دانشگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ داده و مواردی را جهت تبیین افکار عمومی تشریح کردند و در حاشیه نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته سلامت از عموم خبرنگاران مدعو در نشست تست قند خون و فشار خون بعمل آمد.


نظر شما :