مجموعه احادیث و روایات نماز بخش سوم

تعداد بازدید:۸۸۲۵

مجموعه احادیث و روایات نماز بخش سوم

 

 

ترک نماز و هنگام مردن

پیامبر (ص): من ترک صلوه لا یرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلا ابالی ایموت یهودیا ونصرانیا او مجوسیا

کسی که نماز را ترک کند، در حالی که امید به پاداش نمازش ندارد و ازعذاب ترک نماز نیز ترسناک نیست، پس باکی نیست که یهودی بمیرد، یانصرانی، یا مجوسی.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص .۲۰۳ میزان الحکمه، ج ۵، ص ۴۰۳)

 

عاقبت ترک نماز

پیامبر (ص): من ترک الصلاه متعمدا کتب اسمه علی باب النار ممن یدخلها

هر کس عمداً نمازش را ترک کند، بر درب جهنم نامش ازدوزخیان نوشته می شود.

(کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۹ ۰۹۰)

 

پاسخ اهل دوزخ

امام علی (ع): ألا تسمعون الی جواب اهل النار حین سئلوا: "ما سلککم فی سقر؟ قالوا: لم نک من المصلین "

آیا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرانمی دهید که وقتی از آنها می پرسند: "چه چیز شما را گرفتار دوزخ ساخت؟ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم ".

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص .۲۲۴ نهج البلاغه، خطبه ۱۹۰)

 

بیزاری از تارک الصلوه

امام صادق (ع): جاء رجل الی النبی - صلی الله علیه و اله - فقال: یا رسول الله! اوصینی، فقال: لا تدع الصلاه متعمدا فان من ترکهامتعمدا فقد برئت منه مله الاسلام

مردی پیش رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد: یارسول الله! مرا نصیحتی بفرمایید، حضرت فرمود: نماز را عمداً رها مکن، کسی که عمدانماز را ترک کند ملت اسلام از او بیزار است.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۹)

 

عقاب تارک الصلوه

پیامبر (ص): من ترک الصلوه متعمدا من غیر عله فقدبرء من ذمه الله و ذمه رسوله

کسی که نماز را عمداً و بدون علت ترک کند از امان خدا و رسولش دورخواهد بود.

(جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۷۵)

 

نشانه کفر و نفاق

پیامبر (ص): الجفاء کل الجفاء و الکفر من سمع منادی الله تعالی ینادی بالصلاه و یدعوه الی الفلاح فلا یجیبه

نشانه ستمکاری و کفر (نفاق) آن است که کسی منادی خدا را بشنود که به نماز ندا می دهد و وی را به رستگاری می خواند و دعوت او را اجابت نکند.

(نهج الفصاحه، ص ۲۷۹)

 

درخواست بی نماز در برزخ

پیامبر (ص): ارک الصلاه یسأل الرجعه الی الدنیا، و ذلک قول الله تعالی: حتی اذا جاء احدهم الموت قال: "رب ارجعون لعلی أعمل صالحا فیما ترکت، کلاً انها کلمه هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون "

بی نماز درخواست می کند به دنیا برگردد، و این است سخن خداوند متعال تا گاهی که به یکی از آنان مرگ آمد گوید: " پروردگارا مرا برگردانید تا شایدعمل شایسته انجام دهم در آنچه بازگزاردم، نه چنین است آن سخنی است که او گوینده اش هست، واز پشت آنهاتا روزی که برانگیخته شوند برزخ است.

(بحار الانوار، ج ,۷۷ ص .۵۸ اصول وافی، ج ۲، ص ۶۵)

 

نتیجه ترک نماز

پیامبر (ص): لتنقضن عری الاسلام عروه، کلما انتقضت عروه تشبث الناس بالتی تلیها، فاولهن نقض الحکم، و اخرهن الصلاه

دستگیره های اسلام یک به یک شکسته می شود، هرگاه یک دستگیره نابود شود ردم به آنچه نزدیک آن است چنگ می زنند، اول آنها شکستن حکومت است (حکومت اسلامی را از دست صاحب آن خارج می کنند) و آخر آنها نمازاست (نماز را ترک می کنند).

(اصول وافی، ج ۲، ص ۷۲)

 

وضو کلید نماز

پیامبر (ص):... والوضوء مفتاح الصلاه

وضو کلید نمازاست.

(نهج الفصاحه، حدیث ۱۵۸۸)

 

نصف ایمان

پیامبر (ص): الوضوء نصف الایمان

وضو گرفتن نیمی از ایمان است.

(بحار الانوار، ج ,۸۰ ص ۲۳۸)

 

اثر تجدید وضو

پیامبر (ص): الوضوء علی الوضوء نور علی نور

وضوی پس از وضو بسیار پسندیده است.

(محجه البیضاء، ج ۱، ص ۳۰۲)

آثار وضو

پیامبر (ص): أمتی الغر المحجلون من اثار الوضوء یوم القیامه

امت مرا دست و پای نورانی باشد روز قیامت، از آثار وضو که در دنیا گرفته باشد.

(شهاب الاخبار، ص ۱۲۲)

 

مسواک و وضو

پیامبر (ص): السواک شطر الوضوء

مسواک کردن جزئی ازوضو است.

(محجه البیضاء، ج ۱، ص ۲۹۷)

 

مسواک هنگام هر وضو

پیامبر (ص): یا علی! و علیک بالسواک عند کل وضوء

ای علی! بر تو باد مسواک زدن هنگام هر وضو.

(اصول کافی، ج ۸، ص ۷۲)

 

مسواک در سحر

امام باقر (ع): ان السواک فی السحر قبل الوضوء من السنه

سحرگاه، پیش از وضو، مسواک زدن از سنت اسلامی است.

(میزان الحکمه، ج ۴، ص ۵۹۶)

 

پاکی، کلید نماز

پیامبر (ص): مفتاح الصلاه الطهور

کلید نماز، پاکی است.

(محجه البیضاء، ج ۱، ص ۲۸۱)

 

ورود به مسجد با وضو

پیامبر (ص): لا تدخل المساجد الا بالطهاره

داخل مساجد مشو، مگر با وضو.

(مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۳۸۸)

 

گشایش دربهای بهشت

پیامبر (ص): من اسبغ وضوءه و احسن صلاته، و ادی زکاه ماله و کف غضبه و سجن لسانه، و استغفر لذنبه، و ادی النصیحه لاهل بیت نبیه فقد استکمل حقایق الایمان و ابواب الجنه مفتحه له

کسی که وضوی خود را شاداب وکامل به جای آورد، و نماز خویش را نیکوبخواند، زکات مالش را بپردازد، و خشم خود را فرو نشاند و زبانش را ازگناهان مربوطبه زبان ببندد، و برای گناه خودبا توبه طلب آمرزش کند، و نسبت به اهل بیت پیامبر خویش خیرخواه باشد، البته تمام حقایق ایمان در او کامل شده و درهای بهشت به روی او باز است.

(ثواب الاعمال، ص ۶۴)

 

بستر همانند مسجد

امام صادق (ع): من تطهر ثم اوی الی فراشه بات وفراشه کمسجده

هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر اومانندمسجد او خواهد بود.

(وسائل الشیعه، ج ۱، ص .۲۶۵ ثواب الاعمال، ص ۴۸)

 

وضو پیش و بعد از غذا

امام صادق (ع): الوضوء قبل الطعام و بعده یذهبان الفقر

وضو پیش از غذا و بعد از غذا، فقر را از بین می برد.

(وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۲۵۶)

 

وضو هنگام غذا

پیامبر (ص): یا علی! ان الوضوء قبل الطعام و بعده شفاءفی الجسد و یمن فی الرزق

یا علی! قبل از غذا و بعد از غذا، وضو گرفتن، شفای بدن و برکت در روزی است.

(بحار الانوار، ج ,۶۶ ص ۳۵۶)

 

وضو برای نماز مغرب

امام کاظم (ع): من توضأ للمغرب کان وضوئه ذلک کفاره لما رضی من ذنوبه فی نهاره ما خلاالکبائر

کسی که برای نماز مغرب وضوبگیرد، وضویش کفاره گناهان گذشته آن روزاوست بجز گناهان کبیره.

(محجه البیضاء، ج ۱، ص ۳۰۲)

 

وضو برای نماز صبح

امام کاظم (ع): و من توضأ الصلاه الصبح کان وضوئه ذلک کفاره لما مضی من ذنوبه فی لیلته الا الکبائر

کسی که برای نماز صبح وضومی گیرد، وضویش کفاره گناهان گذشته آن شب اوست بجز گناهان کبیره.

(محجه البیضاء، ص ۱، ص ۳۰۲)

 

وضو برای تلاوت قرآن

امام علی (ع): لا یقرأ العبد القران اذا کان علی غیر طهور حتی یتطهر

هنگامی که وضو ندارید، قرآن نخوانید، تا اینکه وضو گرفته شود.

(خصال، ج ۲، ص ۱۶۴)

 

طهارت ظاهر و باطن

امام صادق (ع): طهر قلبک بالتقوی و الیقین عندطهاره جوارحک بالماء

در وقت پاکیزه نمودن اعضای خود با آب، دل خویش را به پرهیزگاری و یقین پاک گردان.

(بحار الانوار، ج ,۸۰ ص ۲۳۹)

 

پاکی به وسیله وضو

امام رضا (ع): انما امر بالوضوء لیکون العبد طاهرااذا قام بین یدی الجبار و عند مناجاته...

همانا امر شده است به وضو، تا آنکه بنده پاک باشد، به هنگامی که می ایستددر مقابل خداوند جبار و همچنین وقت مناجات نمودن.

(عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۰۴)

 

با طهارت به مسجد رفتن

امام صادق (ع): علیکم باتیان المساجد فانهابیوت الله فی الارض من اتاه مطهرا طهره الله من ذنوبه و کتب من زواره

بر حضوردر مساجد مواظبت کنید! چرا که مساجد، خانه های خداوند در زمین است. کسی که باحالت طهارت وارد مسجد شود، خداوند او را از گناهانش تطهیر می نماید و نام وی رادر زمره زایرین خویش می نویسد.

(وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۲۶۷)

 

کار مانع از اول وقت

امام علی (ع): صل الصلوه لوقتها الموقت لها و لاتعجل وقتها لفراغ و لا تؤخرها عن وقتها لأشتغال و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلوتک

نماز را در وقت مقرر آن به جای آور، و به خاطر فراغت عجله مکن وبه علت اشتغال آن را به تأخیر میفکن، و بدان که همه اعمال تو بسته به نمازتوست.

(نهج البلاغه، نامه ۲۷)

 

مانع وقت نماز

امام رضا (ع): حافظوا علی مواقیت الصلوات، فان العبدلا یأمن الحوادث

مراقب وقتهای نماز باشید (که تا وقتش فرا رسید انجام دهید) چرا که انسان از حوادثی که مانع انجام نماز در وقت گردد، ایمن نیست.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص ۲۰)

 

وقت نماز صبح

امام باقر (ع): وقت صلاه الغداه ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشمس

وقت نماز صبح از طلوع فجر تا طلوع خورشید است.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۵۲)

 

محبوبیت نماز در وقت

امام صادق (ع): افضل الاعمال الی الله الصلاه لوقتها و بر الوالدین و الجهاد فی سبیل الله

بهترین اعمال نزد خداوند، نمازاول وقت است پس از آن نیکی بر پدر و مادر، و سپس جهاد در راه خدا است.

(بحار الانوار، ج ۳، ص ۸۵)

 

دو وقت نماز

امام رضا (ع): اعلم ان لکل صلاه وقتین اول و اخر فأول الوقت رضوان الله و اخره عفو الله

بدان که هر نماز دو وقت دارد: اول وقت وآخر وقت. اول وقت خشنودی پروردگار و آخر آن بخشش خداوند است.

(بحار الانوار، ج ,۸۲ ص .۲۴۹ الحکم الزاهره، ص ۲۸۶)

 

مذمت تأخیر نماز

پیامبر (ص): ثلاث لا تؤخر و هن الصلاه اذا انت والجنازه اذا حضرت و الأیم اذا وجدت کفؤا

سه چیز را نباید به تأخیر انداخت، نماز همین که وقت آن رسید، و برداشتن جنازه وقتی آماده شد، و شوهر دادن بیوه وقتی هم کفو خود را یافت.

(نهج الفصاحه، ص ,۲۶۲ حدیث ۱۲۶۱)

ثواب نماز صبح در اول وقت

امام صادق (ع): فاذا صلی العبد صلاه الصبح مع طلوع الفجر اثبتت له مرتین تثبتها ملائکه اللیل و ملائکه النهار

پس هرگاه نمازگزار نماز صبح را با طلوع فجر به جای آورد دو مرتبه برای او نوشته می شود، هم فرشته صبح و هم فرشته شب می نویسند (نماز صبح را فرشته روز و فرشته شب هر دومشاهده می کنند).

(ثواب الاعمال، ص ۶۲)

 

اذان در اول وقت نماز

پیامبر (ص): اذا دخل الوقت یا بلال اعل فوق الجدار و ارفع صوتک بالاذان

ای بلال! هنگامی که وقت نماز رسید بالای دیوار بروو صدای خود را به وسیله اذان بلند کن.

(فروع کافی، ج ۳، ص ۳۰۷)

 

بخشایش یا عذاب خداوند

امام باقر (ع): و من صلاها لغیر وقتها مؤثراعلیها غیرها فان ذلک الیه ان شاء غفر له و ان شاء عذبه

کسی که نماز را در غیروقتش به جا آورد و چیز دیگری را بر نماز انتخاب کند و ترجیح دهد، به درستی که این کار، خدا را مختار می کند که اگربخواهد او را ببخشاید و اگر بخواهد او راعذاب کند.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۸۳)

 

نماز اول وقت، جدایی از غافلین

امام باقر (ع): ایما مؤمن حافظ علی الصلوات المفروضه فصلاها لوقتها فلیس هذا من الغافلین

هر مؤمنی محافظت برنمازش نماید، و او را در وقتش به جا آورد، از انسانهای غافل شمرده نمی شود.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۷۹)

 

نورانیت اذان

پیامبر (ص): یا علی ألاذان نور

یا علی! اذان نور است.

(بحار الانوار، ج ۸۴، ص ۱۵۴)

 

پاداش مؤذن بهتر است

پیامبر (ص): من اذن محتسبا یرید بذلک وجه الله - عز و جل - اعطاه الله ثواب اربعین الف شهید و اربعین الف صدیق و یدخل فی شفاعته اربعین الف مسی ء من امتی الی الجنه

کسی که اذان بگوید، و به خداوندتوجه داشته باشد، خداوند به او ثواب چهل هزار شهید و چهل هزار راستگو را عطامی کند و چهل هزار از امت گناهکاران شامل شفاعتش گردیده و داخل بهشت می شوند.

(بحار الانوار، ج ,۸۴ ص ۱۳۰)

 

آفات بی توجهی به اذان

امام علی (ع): من سمع النداء و هو فی المسجد ثم خرج فهو منافق، الا رجل یرید الرجوع الیه، او یکون علی غیر طهاره فیخرج لیتطهر

کسی که صدای اذان را در مسجد شنید، و بدون خواندن نماز (جماعت) از مسجد خارج شودمنافق است، مگر اینکه قصد برگشت برای نماز خواندن دارد، یا وضو ندارد و برای گرفتن وضو از مسجد خارج شود.

(بحار الانوار، ج ,۸۴ ص ۱۶۱)

 

سربلندی اذان گویان در قیامت

امام علی (ع): یحشر المؤذنون یوم القیامه طوال الأعناق

اذان گویان، روز قیامت با سرافرازی و سربلندی محشور می شوند.

(بحار الانوار، ج ,۸۴ ص ۱۴۹)

 

نجات از آتش

پیامبر (ص): ان لحوما محرمه علی النار و هی لحوم المؤذنین

همانا، گوشتهایی بر آتش (جهنم) حرام است (آتش آنها را نمی سوزاند) وآن

گوشت بدن اذان گویان است.

(مستدرک الوسائل، ص ۲۴۹)

 

ثواب برای اذان گو

امام باقر (ع): المؤذن یغفر الله له مد بصره و مدصوته فی السماء و یصدقه کل رطب ویابس سمعه، و له من کل یصلی معه فی مسجده سهم و له بکل من یصلی بصوته

خداوند مؤذن را به اندازه ای که چشمش می بیند و صدایش در آسمان می پیچد می آمرزد، هر خشک و تری که آواز او را می شنود او را تصدیق می کند، و از ثواب هر کس که با او در مسجد نماز گزارد سهمی نصیب او شود و به شمار هرکس که به بانگ او نماز بخواندحسنه ای برای اوست.

 

(محجه البیضاء، ج ۱، ص .۳۳۱ من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۸۷)

 

پاداش شهید

پیامبر (ص): للمؤذن فیما بین الاذان و الاقامه مثل اجرالشهید المتشحطبدمه فی سبیل الله

برای شخص اذان گو در فاصله اذان و اقامه، ثوابش مانند ثواب شهیدی است که در راه خدا در خون خود می غلطد.

(ثواب الاعمال، ص ۵۸)

 

واجب شدن بهشت بر مؤذن

پیامبر (ص): من اذن فی مصر من أمصار المسلمین سنه وجبت له الجنه

هر کس در یکی از شهرهای مسلمانان یک سال اذان بگوید بهشت بر او واجب می شود.

(محجه البیضاء، ج ۱، ص .۳۳۷ وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۶۱۳)

 

تأثیر گفتن اذان و اقامه

امام صادق (ع): من صلی باذان و اقامه صلی خلفه صفان من الملائکه و من صلی باقامه بغیراذان صلی خلفه صف واحد ما بین المشرق والمغرب

هر کس که نماز را با اذان و اقامه بخواند، دو صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می گزارند، و کسی که نماز را با اقامه تنها بخواند یک صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می خوانند و اندازه صف به قدر میان مشرق ومغرب است.

(محجه البیضاء، ج ۱، ص .۳۳۸ ثواب الاعمال، ص ۵۹)

 

اذان با صدای بلند

امام صادق (ع): کان رسول الله - صلی الله علیه واله - یقول لبلال اذا دخل الوقت یا بلال اعل فوق الجدار و ارفع صوتک بالاذان

رسول خدا (ص) هنگامی که وقت نماز فرا می رسید به بلال می فرمود: بالای دیوار (مسجد) برو و اذان را با صدای بلند بگو.

(وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۶۲۴)

 

محشور با شهداء و پیامبران

پیامبر (ص): یحشر المؤذنون من امتی مع النبیین و الصدیقین و الشهداء

اذان گویان، از امت من با پیامبران و راستگویان و شهیدان محشور می شوند.

(مستدرک الوسائل، ج ۴، ص ۲۳)

 

تأثیر هفت سال اذان گفتن

امام باقر (ع): من أذن سبع سنین محتسبا جاءیوم القیامه و لا ذنب له

هر کس هفت سال برای خدا اذان بگوید، روز رستاخیزبدون گناه وارد محشر می شود.

(ثواب الاعمال، ص .۸۳ من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص .۲۸۸ وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۶۱۳)

 

اجابت اذان مؤذن

پیامبر (ص): اجابه المؤذن کفاره الذنوب

اجابت اذان مؤذن، کفاره گناهان است.

(مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۲۲۷)

 

فرار شیطان از اذان

پیامبر (ص): ان الشیطان اذا سمع النداء هرب

به درستی که شیطان وقتی صدای اذان را شنید فرار می کند.

(کنز العمال، حدیث ۲۰۹۵۱)

 

قرعه برای اذان گفتن

پیامبر (ص): لو علم الناس ما فی النداء و الصف الاول لاستهموا علیه

اگر مردم می دانستند چه فضیلتی دارد اذان گفتن و شرکت در صف اول

جماعت، هر آینه برای این کار قرعه کشی می کردند.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۲۰۰)

 

اذان گفتن در همه حال

امام رضا (ع): یؤذن الرجل و هو جالس و یؤذن و هوراکب

شخص اذان گو چه نشسته باشد و چه سواره اذان می گوید.

(من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۸۵)

 

دعا هنگام اذان

امام علی (ع): اغتنموا الدعاء عند اربع: عند قرائه القران و عند الاذان و عند نزول الغیث وعند التقاء الصفین للشهاده

در چهارزمان دعا را غنیمت شمارید: ۱- هنگام قرائت قرآن. ۲- هنگام اذان .۳- هنگام نزول باران. ۴- هنگام رو به رو شدن دو لشکر مؤمنین و کفاربرای جنگ.

(وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۱۱۴)

 

تأثیر اذان و اقامه در گوش نوزاد

پیامبر (ص): من ولد له مولود فلیؤذن فی اذنه الیمنی، و لیقم فی الیسری، فأن ذلک عصمه من الشیطان

کسی که فرزندی به او داده شد (به دنیا آمد) در گوش راستش اذان و درگوش چپش اقامه بگوید، زیرااین عمل، نوزاد را از شر شیطان حفظ می نماید.

(بحار الانوار، ج ,۸۴ ص ۱۶۲)

 

اجابت ندای مؤذن

امام علی (ع): اجابه المؤذن یزید فی الرزق

اجابت دعوت اذان گو، سبب افزایش روزی می شود.

(بحار الانوار، ج ,۸۴ ص ۱۷۷)

 

تکرار اذان مؤذن

امام باقر (ع): کان رسول الله - صلی الله علیه و اله -اذا سمع المؤذن یؤذن قال مثل مایقوله فی کل شی ء

رسول خدا (ص) وقتی صدای اذان مؤذن را می شنید، آن جملات را تکرارمی کرد.

(الکافی، ج ۳، ص ,۳۱۰ حدیث ۲۹)

 

علاقه بلال به رسول خدا (ص)

امام صادق (ع): ان بلالا کان عبد صالحا، فقال: لا اؤذن لاحد بعد رسول الله - صلی الله علیه و اله -

همانا که بلال بنده ای شایسته بود و گفت: من برای احدی بعد از رسول الله (ص) اذان نمی گویم.

(من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۸۶)

 

اذان با صدای بلند

ابوعبدالله (ع): اذا اذنت فلا تخقین صوتک فان الله یأجرک مد صوتک فیه

زمانی که اذان گفتی، صدایت را کوتاه مکن، زیرا که خداوندبه مقدار بلندی صدای تو در اذان، پاداش می دهد.

(التهذیب، باب اذان، حدیث ۴۵)

 

آشنایی با وقت اذان

ابوعبدالله (ع): لا یستقیم الأذان و لا یجوز ان یؤذن به الا رجل مسلم عارف

اذان برپا نمی شود و نباید آن را بگوید، مگر مرد مسلمانی که به وقت آن آشنا باشد.

(فروع کافی، ج ۳، ص ,۳۰۷ حدیث ۱۳)

 

تحقیر اذان

پیامبر (ص): سیأتی علی الناس زمان یترکون الاذان علی ضعفائهم

زمانی خواهد آمد که اذان را تحقیر کرده و آن را به افرادی ناتوان می سپرند.

(کنز العمال، ج ۷، ص ۶۹۰)

 

علت نماز جماعت

امام رضا (ع): انما جعلت الجماعه لئلا یکون الاخلاص والتوحید و الاسلام و العباده لله الاظاهرا مکشوفا مشهورا

نماز جماعت قرار داده شده است، تا اخلاص و یگانگی و اسلام و عبادت برای خداوند آشکار، باز و ظاهرباشد.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص .۳۷۲ بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۱۲)

 

خوش گمانی به نمازگزار

امام صادق (ع): من صلی خمس صلوات فی الیوم واللیله فی جماعه فظنوا به خیرا و اجیزوا شهادته

هر که پنج نماز شبانه روز را به جماعت می خواند به او خوش گمان باشید و گواهی اش را بپذیرید.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۸. وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۱)

 

ثواب پشت سر عالم

پیامبر (ص): من صلی خلف عالم فکأنما صلی خلف رسول الله

کسی که پشت سر عالم نماز به جا آورد، مانند کسی است که پشت سرپیغمبر خدا نماز خوانده است.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۱۱۹)

 

صف جهاد و صف جماعت

امام کاظم (ع): ان الصلوه فی الصف الاول کالجهادفی سبیل الله - عز و جل -

نماز خواندن در صف اول، مانند جهاد در راه خداست.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۸۷)

 

ثواب اقتدا به عالم

امام صادق (ع): الصلاه خلف العالم بالف رکعه

نماز در پشت سر یک عالم برابر هزار رکعت است.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۵)

 

صف اول جماعت

پیامبر (ص): ان الله و ملئکته یصلون علی الذین یصلون الصفوف الاول

به حقیقت خداوند و فرشتگانش بر کسانی که صفهای اول نماز جماعت را به هم پیوند می دهند، درود می فرستند.

(کنز العمال، ج ۲، ص ۶۲۳)

 

لبیک به اذان نماز

پیامبر (ص): اذا سمعت الاذان فأت و لو حبوا

هنگامی که اذان نماز را شنیدی، هر چه سریعتر به مسجد بیا، گر چه سینه خیز باشد.

(کنز العمال، ج ۷، ص ۵۴۸)

 

امام جماعت

پیامبر (ص): امام القوم وافدهم فقدموا فی صلاتکم افضلکم

امام جماعت هر جمعی نماینده آن در پیشگاه خداوند می باشد، پس برای امامت جماعت خود بهترینها را برگزینید.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۱۰۹)

 

نماز جماعت در صبح

پیامبر (ص): لان اصلی الصبح فی جماعه احب الی من ان اصلی لیلتی حتی اصبح

اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم، در نظرم محبوبتر ازعبادت و شب زنده داری تا صبح است.

(کنز العمال، ج ۸، حدیث ۲۲۷۹۲)

 

آفات جدایی از جمعیت

پیامبر (ص): من فارق جماعه المسلمین فقد خلع ربقه الاسلام من عنقه قیل: یا رسول الله وما جماعه المسلمین؟ قال: جماعه اهل الحق و ان قلوا

کسی که از جمعیت مسلمان جدا شود، رشته اسلام را از گردنش باز نموده.از حضرت سؤال شد: منظور کدام جمعیت است؟ آن حضرت فرمود: مردم اهل حق، هر چندکم باشند.

(امالی شیخ صدوق، ص ۲۷۲)

 

فضیلت نماز جماعت

پیامبر (ص): صلاه الرجل فی جماعه خیر من صلاته فی بیته اربعین سنه. قیل: یا رسول الله! صلوه یوم؟ فقال: صلوه واحده

نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازی که چهل سال در خانه خوانده شود. عرض کردند: یا رسول الله! نماز یک روز؟ حضرت فرمود: بلکه یک نماز.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۴)

 

اخطار پیامبر و ترک نماز جماعت

امام صادق (ع): هم رسول الله - صلی الله علیه و اله - بأحراق قوم فی منازلهم لا یصلون بالجماعه

حضرت پیغمبر (ص) خواست خانه ها را بر قومی که در منازل نماز می گذاردند و به جماعت حاضر نمی شدند، بسوزاند.

(لئالی الاخبار، ج ۴، ص ۲۰۵)

 

بی اعتنایی به نماز جماعت

امام علی (ع): من سمع النداء فلم یجبه من غیرعله فلا صلاه له

هر کس که صدای اذان جماعت را بشنوند و بدون هیچ عذری پاسخ ندهد، نماز ندارد (نمازش مقبول نیست).

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۵)

 

برائت از آتش دوزخ و نفاق

پیامبر (ص): من صلی اربعین یوما جماعه یدرک التکبیره الاولی، کتب له برائتان برائه من النارو برائه من النفاق

کسی که نماز خود را با جماعت و با درک تکبیر اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را برای او مقرر می سازد: ۱- برائت از آتش دوزخ .۲- برائت از نفاق.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ج ۴)

 

ترک نماز جماعت

امام باقر (ع): من ترک الجماعه رغبه عنها و عن جماعه المسلمین من غیر عله فلا صلاه له

کسی که از روی بی میلی، بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند، نمازی برای او نیست.

(امالی شیخ صدوق، ص ۲۹۰)

 

نماز جماعت با هر دشواری

پیامبر (ص): الصلاه جماعه و لو علی رأس زج

در نماز جماعت شرکت نمایید، گر چه آن را بر سر آهن و نوک نیزه انجام دهید (یعنی هر قدر سخت و دشوار باشد، از حضور در جماعت دریغ نکنید).

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۴)

 

رعایت حال مأمومین

پیامبر (ص): انی لأکون فی الصلوه فاسمع بکاء الصبی فاخفف مخافه ان اشق علی امه

من گاهی در حال نماز که هستم صدای گریه کودکی رامی شنوم و نماز را سبک و کوتاه می کنم، چرا که می ترسم مادرش را به رنج افکنم.

(کنز العمال، ج ۷، ص ,۶۰۱ حدیث ۲۰۴۵۵)

 

دوری از ایمان

امام صادق (ع): من خلع جماعه المسلمین قدر شبر، خلع ربقه الایمان من عنقه

کسی که به اندازه یک وجب از جماعت مسلمانان (عملاً) دوری کند، ریسمان ایمان را از گردنش در آورده و به دور افکنده است.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۱۳)

 

نظم صفهای جماعت

پیامبر (ص): یا ایها الناس اقیموا صفوفکم و امسحوابمناکبکم لئلا یکون فیکم خلل و لاتخالفوا فیخالف الله بین قلوبکم الا و انی أراکم من خلفی

رسول خدا (ص) خطاب به جمعیتی فرمود: ای مردم صفهای (نماز جماعت) رامنظم و مساوی کنید و دوش به دوش بایستید تا فاصله و جدایی میان شمانیفتد ونامرتب نباشید که خداوند دلهای شما را از یکدیگر دور گرداند وبدانید که من شمارا از پشت سر می بینم که چگونه نظم را در صفهای جماعت برقرار می کنید.

(ثواب الاعمال، ص ۵۲۰)

 

نماز و وحدت اسلامی

امام صادق (ع): من صلی معهم فی الصف الاول کان کمن صلی خلف رسول الله (ص) فی الصف الاول

کسی که در صف اول نماز جماعت اهل سنت شرکت نماید، مانند آن است که در صف اول پشت سر پیامبر (ص) نماز خوانده باشد.

(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۸۱)

 

تأخیر نماز به خاطر جماعت

امام صادق (ع): عن جمیل بن صالح انه سال ابا عبدالله - علیه السلام - ایهما افضل؟ یصلی الرجل لنفسه فی اول الوقت اویؤخرها قلیلا و یصلی باهل مسجده اذا کان امامهم؟ قال: یؤخر و یصلی باهل مسجده اذاکان الامام

جمیل بن صالح از امام صادق (ع) سؤال کرد: کدام یک از این دو افضل است: انسان در اول وقت نمازش را بخواند یا مقداری نماز را تأخیربیندازد تا بااهل مسجد به جماعت نماز بخواند، زمانی که مسجد امام جماعت دارد؟ حضرت فرمود: نماز را به تأخیربینداز، با اهل مسجد نماز بخوان، زمانی که مسجد امام جماعت دارد.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۸۸)

 

آفات بی میلی به مساجد

امام صادق (ع): و من صلی فی بیته جماعه رغبه عن المساجد فلا صلاه له و لمن صلی معه الامن عله تمنع من المسجد

و هر کس از روی بی میلی به مساجد در خانه اش هر چند نماز جماعت بخواند برای او نمازی نخواهد بودو حتی برای کسانی که با او نماز خوانده اند، مگرآن که واقعاً علتی مانع از حضور درمسجد بوده باشد.

(امالی الطوسی، ج ۲، ص ۳۰۷)

 

مداومت بر نماز جماعت

پیامبر (ص): و من لزم جماعه المسلمین حرمت علیهم غیبته و ثبتت عدالته

کسی که بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غیبت او بر مسلمانان حرام وعدالتش ثابت می شود.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۹۴)

فضیلت نماز جماعت

پیامبر (ص): صلاه الجماعه افضل من صلاه الفرد بخمس و عشرین درجه

یک نماز که به جماعت برگزار گردد، برتری و فضیلت دارد بر بیست و پنج نماز فرادی.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۴)

 

امام جماعت فکر مأمومین

امام صادق (ع): ینبغی للامام ان یکون صلاته علی صلاه اضعف من خلفه

بر امام جماعت شایسته است که نمازش بر اساس نمازضعیفترین مأمومین خودباشد (نماز را در حال نماز جماعت طولانی نکند).

(من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۸۱)

 

اهمیت نماز جماعت

پیامبر (ص): الصلاه جماعه و لو علی رأس زج اذاسئلت عمن لا یشهد الجماعه فقل: لااعرفه

نماز باید به صورت جماعت خوانده شود، و لو بر نوک تیز پیکان باشد، زمانی که از شما سؤال شد در مورد کسی که به جماعت حاضر نمی شود، بگویید اورا نمی شناسیم.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۵)

 

فضیلت سمت راست

پیامبر (ص): فضل میامن الصوف علی میاسرها کفضل صلوه الجماعه علی صلوه الفرد

فضیلت سمت راست بر سمت چپ، صفهای جماعت همانند فضیلت نمازجماعت است بر نماز فرادی.

(جامع احادیث الشیعه، ج ۶، ص ۴۶۵)

 

کامل کننده نماز

پیامبر (ص): سووا صفوفکم فان تسویه الصف تمام الصلاه

صفهای نماز جماعت را مساوی کنید، پس همانا که مساوی کردن صفها، کامل کننده نماز است.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۲۰)

 

حضور در نماز جماعت با قصد پاک

پیامبر (ص): من اتی الجماعه ایمانا واحتسابا استأنف العمل

کسی که در نماز جماعت با ایمان و قصد پاک و خشنودی خداداخل شود، اعمال خود را از سر گیرد. (کنایه از این است که گناهان گذشته اش بخشیده می شود).

(ثواب الاعمال، ص ۸۷)

 

سبب ورود بهشت

امام صادق (ع): من صلی عن یمین الامام اربعین یوما دخل الجنه

کسی که سمت راست امام جماعت چهل روز نماز بخواند وارد بهشت می شود.

(جامع احادیث الشیعه، ج ۶، ص ۴۶۵)

 

صف اول و صف ملائکه

امام علی (ع): افضل الصفوف اولها و هو صف الملائکه و افضل المقدم میامن الامام

بهترین صفهای نماز جماعت، صف اول است، وآن صف ملائکه است و بهترین جای صف اول سمت راست امام است.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۱۸)

 

فضیلت یک رکعت

امام رضا (ع): فضل الجماعه علی الفرد بکل رکعه الفارکعه

فضیلت نماز جماعت بر نماز فرادی هر یک رکعت برابر دو هزار رکعت است.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۴)

 

نماز جماعت سبب ورود به بهشت

پیامبر (ص): فما من مؤمن مشی الی الجماعه الا خلف الله علیه اهوال یوم القیامه، ثم یأمر به الی الجنه

پس مؤمنی نیست که در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر اینکه خداوند تبارک و تعالی ترس وهراس روز قیامت را برای او سبک می گیرد، سپس او را امر می کند به ورود به بهشت.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۲)

 

اقتدا به امام جماعت اهل ولایت

امام رضا (ع): و لا تصلی خلف فاجر و لایقتدی الا باهل الولایه

پشت سر آدم فاجر نماز نخوان، اقتدا فقطبر شخص اهل ولایت اهل بیت عصمت و طهارت جایز است.

(تحف العقول، ص ۳۰۸)

 

استجابت دعا

پیامبر (ص): ان الله یستحیی من عبده اذا صلی فی جماعه ثم سأله حاجه ان ینصرف حتی یقضیها

زمانی که بنده ای نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می کند، و هنگامی که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگراین که حاجتش را برآورد.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۴)

 

محافظت بر صف اول

پیامبر (ص): و من حافظ علی الصف الاول و التکبیره الاولی لا یؤذی مسلماً اعطاه الله من الاجر ما یعطی المؤذنون فی الدنیا و الاخره

کسی که محافظت و مداومت بر صف اول و تکبیر اول نماید، و مسلمانی را اذیت نکند، خداوند به او اجری معادل اجری که مؤذن در دنیا و آخرت دریافت می کند، عطاخواهد کرد.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۸۷)

 

اقتدا به سه گروه ممنوع است

امام صادق (ع): ثلاثه لا یصلی خلفهم: المجهول، و الغالی و ان کان یقول بقولک، و المجاهر بالفسق و ان کان مقتصدا

پشت سر سه گروه نماز نخوان (اقتداء نکن ):۱- پشت سر شخص ناشناخته .۲- مرد غلو کننده، هر چند که امامی و هم عقیده تو باشد .۳- شخص متظاهر به فسق و گناه، اگر چه مردی میانه رو و معقول باشد.

(خصال صدوق، ص ۱۵۴)

 

آفات بی نظمی در نماز جماعت

امام باقر (ع): ینبغی للصفوف ان تکون تامه متواصله بعضها الی بعض، و یکون بین کل صفین قدر مسقطجسد الانسان اذا سجد

سزاواراست که صفها کامل و به هم پیوسته باشند، و میان دو صف فاصله به اندازه ای باشد که یک انسان بتواند سجده کند و اگر در نماز جماعت فاصله دو صف جلو و عقب کمتر از این باشد، چنین نمازی نماز کامل و درستی نیست.

(دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۱۵۵)

 

مانع اقتدا به مؤمنین

امام صادق (ع): من قال بالجسم فلا تعطوه شیئا من الزکاه و لا تصلوا خلفه

هر کس قائل به جسمانیت خدا باشد از زکات چیزی به اوندهید و در پشت سرش نماز نخوانید.

(من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۷۹)

 

آفات بی نظمی در نماز جماعت

پیامبر (ص): کان رسول الله - صلی الله علیه و اله - یمسح مناکبنا فی الصلوه و یقول: استووا و لا تختلفوا فتختلف قلوبکم

رسول خدا (ص) شانه های نمازگزاران را در نماز جماعت می گرفت و منظم می کرد، ومی فرمود: مساوی و منظم باشید، نامنظم و جدا از هم نباشید که قلبهای شما از یکدیگرجدا می شود.

(جامع احادیث الشیعه، ج ۶، ص ۴۷۰)

 

فضیلت تکبیر اول

پیامبر (ص): التکبیره الاولی مع الامام خیر من الدنیاو ما فیها

تکبیر اول را با امام جماعت گفتن بهتر است از دنیا و آنچه در آن است.

(مستدرک الوسائل، ج ۱، ص .۴۸۸ بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۱۵)

 

نمازهای پنج گانه با جماعت

پیامبر (ص): من صلی الخمس فی الجماعه وحافظ علی الجمعه فقد اکتال الاجر بالمکیال الاوفی و قال تعالی: "ثم یجزیه الجزاءالاوفی "

کسی که نماز پنج وقت خود را به جماعت بخواند و به نماز جمعه حاضر شود، پس به تحقیق اجر خود را به حد کافی دریافت کرده است. سپس رسول خدا (ص) این آیه کریمه را تلاوت فرمود: " پس جزا داده شود بر آن، جزای کاملتر".

(جامع احادیث الشیعه، ج ۶، ص ۳۸۶)

مقدار نماز جماعت

امام علی (ع): و اذا قمت فی صلاتک للناس، فلا تکونن منفرا و لا مضیعا فان فی الناس من به العله و له الحاجه

و هنگامی که به نمازجماعت برای مردم می ایستی باید نمازت نه نفرت آور و نه تضییع کننده باشد (نه آن قدر آن را طول بده که موجب تنفر مأمومین شود و نه آن قدر سریع که نماز را ضایع کنی) چرا که در بین مردمی که با تو به نماز ایستاده اند، هم بیمار وجوددارد و هم افراد حاجتمند هست.

(نهج البلاغه، نامه ۵۲)

 

مورد شفیع امام جماعت

پیامبر (ص): ان امامک شفیعک الی الله - عز وجل - فلا تجعل شفیعک سفیها و لا فاسقا

همانا امام و پیشنماز تو، شفیع و واسطه توبه درگاه با عظمت الهی است، پس هرگز کسی را که فاسد و بی خرد است وسیله و شفیع خود به درگاه الهی قرار مده.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۴۹۲)

 

اولین نماز جماعت

امام صادق (ع): اول جماعه کانت ان رسول الله - صلی الله علیه و اله - کان یصلی و امیر المؤمنین علی بن ابی طالب - علیه السلام - معه

نخستین جماعتی که برگزار شد، روزی بود که رسول خدا (ص) داشت نماز می خواند وعلی بن ابی طالب امیرالمؤمنین (ع) همراه آن حضرت بود.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۳)

 

سفارش رسول خدا (ص) در مقدار نماز جماعت

امام علی (ع): و قد سألت رسول الله - صلی الله علیه و اله - حین وجهنی الی الیمن کیف اصلی بهم؟ فقال: صل بهم کصلاه اضعفهم، و کن بالمؤمنین رحیما

من از رسول خدا (ص) به هنگامی که مرابه سوی "یمن " فرستاد، پرسیدم: چگونه با آنان نماز بخوانم؟ آن حضرت در پاسخم فرمود: "نمازی بخوان همچون نمازی که ناتوان ترین آنها می خواند و نسبت به مؤمنان رحیم و مهربان باش ".

(نهج البلاغه، نامه ۵۲)

 

شفاعت کننده

پیامبر (ص): ان الله وعد ان یدخل الجنه ثلاثه نفور بغیرحساب و یشفع کل واحد منهم فی ثمانین الفا، المؤذن و الامام، و رجل یتوضا ثم یدخل المسجد فیصلی فی الجماعه

همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب واردبهشت شوند، و هر یک از این سه گروه (روز قیامت) می توانند هشتاد هزار نفر راشفاعت کنند وآنها عبارتند از: ۱- مؤذن. ۲ - امام جماعت. ۳- کسی که وضو بگیرد، سپس

داخل مسجد شود و نماز را به جماعت به جا آورد.

(مستدرک الوسائل، ج ۱، ص ۴۸۸)

 

برتری نماز جماعت بر فرادی

امام باقر (ع): فضل صلاه الجماعه علی صلاه الرجل فردا خمس و عشرون درجه فی الجنه

نماز جماعت بر نماز فرادی بیست و پنج درجه بهشتی فضیلت و برتری دارد.

(وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۱)

 

عبور از صراط

پیامبر (ص): و من حافظ علی الجماعه حیثما کان مر علی الصراطکالبرق الخاطف اللامع فی اول زمره مع السابقین

کسی که محافظت و مداومت بر نماز جماعت کند، مانند برق سریع و درخشان همراه نخستین گروه بهشتیان از روی صراط می گذرد.

(ثواب الاعمال، ص ۳۴۳)

 

تسریع در نماز جماعت

امام صادق (ع): صلی رسول الله - صلی الله علیه واله - الظهر و العصر فخفف الصلاه فی الرکعتین فلما انصرف... قالوا: خففت فی الرکعتین الاخیرتین؟ فقال لهم: او ما معتم صراخ الصبی

روزی رسول خدا (ص) نمازظهر و عصر را به جا می آورد، ناگهان دو رکعت آخر نماز را تخفیف (تسریع) دادند، اصحاب پس از نماز از حضرت سؤال کردند، که آیا دستور جدید آمده؟ فرمود: برای چه؟ گفتند: چرا دو رکعت آخر نماز را سبکتر خواندی؟ فرمود: مگر صدای فریاد گریه کودک را نمی شنوید.

(وسایل الشیعه، ج ۵، ص ۳۶۹)

 

به فکر ناتوان ترین مأمومین باش

امام علی (ع): و صلوا بهم صلاه أضعفهم و لا تکونوا فتانین

و با مردم همانند نمازگزاردن ناتوان ترین آنان نماز گزارید و (با طول دان آن موجبات زحمات آنان را فراهم نیاورید) و سبب فتنه و فسادنباشید.

(نهج البلاغه، ص ۵۲)

 

نماز با جماعت

پیامبر (ص): لو یعلمون ما فی العشاء و الفجر لاتوهما ولو حبوا

اگر بدانند آنچه را که در خواندن نماز عشاء و صبح با جماعت هست به آن می آیند، هر چند با زانوها و دستها باشد، مانند راه رفتن کودک با نشستن گاه خود.

(اصول وافی، ج ۲، ص ۱۴۹)

 

کناره گیری از جماعت

پیامبر (ص): ان الشیطان ذئب الانسان کذئب الغنم یأخذ الشاه القاصیه والناحیه فایاکم و لشعاب و علیکم بالجماعه و العامه والمسجد

شیطان گرگ انسان است همانند گرگ گوسفندان که همیشه میشهای دور افتاده وکناره گیر را می گیرد. پس از دسته بندیها (گروه گرایی و خط بازی) بپرهیزید و برشما باد به حضور در جماعت و مجالس عمومی و مسجد.(کنز العمال، ج ۷، ص ,۵۸۱ حدیث ۲۰۳۵۵)

 

تشکیل صف نماز جماعت

پیامبر (ص): ثلاثه یضحک الله الیهم: الرجل اذاقام باللیل یصلی و القوم اذا صفوا فی الصلاه، و القوم اذا صفوا فی قتال العدو

سه گروهند که خداوند از آنان خشنود است :۱- کسی که نماز شب می خواند .۲- جمعی که نماز جماعت تشکیل می دهند .۳- دسته ای که در برابر دشمن در راه خدا صف آرایی کرده اند.

(ثواب الاعمال، ص ۹۶)

 

مواظبت بر نماز جماعت

امام علی (ع): مروه الحضر، قراءه القران ومجالسه العلماء و النظر فی الفقه و المحافظه علی الصلاه فی الجماعات

از علی بن ابی طالب (ع) نقل شده که فرمود: جوانمردی در حضور در وطن، قرآن خواندن و همنشینی با علماء و نگریستن در احکام دین و مواظبت بر نمازخواندن در جماعتهاست.

(بحار الانوار، ج ,۸۸ ص ۱۰)

 

اقامه نماز جماعت امام زمان (عج)

معصوم (ع): یجتمع المهدی - علیه السلام - و عیسی بن مریم - علیه السلام - فیجی ءوقت الصلوه فیقول المهدی لعیسی -علیهما السلام -: تقدم، فیقول عیسی (ع) انت اولی بالصلوه فیصلی عیسی (ع) ورائه مأموما

در حدیث آمده است: پس از ظهور، عیسی بن مریم (ع) در هنگام نماز درکنار امام (ع) حاضر می شود و امام (ع) به او امامت بر نماز جماعت را تعارف می کند. ولی او می گوید: تو سزاوارتری به این امر، و سپس به عنوان مأموم پشت سر او به جماعت می ایستد.

(منتخب الاثر، ص .۴۷۹ تذکره الخواص، ص ۳۷۷)